ရတုစပ္နည္း”
ရတုဆိုတာသဘင္အခမ္းအနားအေျခအေနလိ
ု႕အဓိပၸါယ္ရတဲ့ျမန္မာစကားျဖစ္ပါ
တယ္...တစ္ခ်ိဳ႕က
သကၠဋဘာသာရိတုမွဆင္းသက္ျပီးရတုျ
ဖစ္လာတယ္လို႕မိန္႕ဆိုၾကပါတယ္...
ရိတုဆိုေသာသကၠဋစကား
ဟာအခါရာသီလို႕အဓိပၸါယ္ရပါတယ္...
။ရတုစပ္နည္းကလဲလကၤာစပ္နည္းလိုပါ
ပဲ...(၄.၃.၂)၊(၄.၃.၁.)၊
(၄.၁)နည္းတို႕နဲ႕ကာရန္ယူရပါတယ္.
..။ဒါေပမယ့္...အပိုဒ္အေရအတြက္ကိ
ုလိုက္ျပီး..ရတုအမ်ဳိးအစား
(၃)မ်ဳိးကြဲသြားပါတယ္...။ဧကပို
ဒ္ရတု...ပိုဒ္စံုရတုနဲ႕အျဖည့္ခံ
ရတုတို႕ျဖစ္ပါတယ္...။ဧကပိုဒ္ရတု
ဆိုတာ
ကေတာ့တစ္ပိုဒ္ထဲသာေရးစပ္ထားတဲ့
ရတုကိုေခၚပါတယ္...။စပ္နည္းကေတာ့
လကၤာစပ္နည္းအတိုင္း
ျဖစ္ျပီးရတုခ်ရာမွာ“ခိုင္ညႊတ္
ခက္ျဖာခ်နည္း”လို႕ေခၚတဲ့(၇)လံုး
ခ်နည္းကိုအသံုးမ်ားပါတယ္....။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး..စာဆိုလက္ဝဲသု
ႏၵရအမတ္ၾကီးရဲ႕“အဆိုင္ဆိုင္လွ်
င္”အစခ်ီထားတဲ့မဲဇာသစ္ေတာ
ဖြဲ႕ဧကပိုဒ္ရတုကိုေလ့လာၾကည့္ပါ.
..အပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ထဲနဲ႕မဲဇာသစ္ေ
တာရဲ႕သေဘာသရုပ္ကိုေပၚလြင္
ေအာင္ျခံဳငံုဖြဲ႕ဆိုထားတာကိုေတြ
႕ႏိုင္ပါတယ္...။
အဆိုင္ဆိုင္လွ်င္...၊ေတာျမိဳင္
လည္လွည့္...၊ကမ္းလံုးျပည့္မွ်..
.၊
ရွဳ႕ၾကည့္ေလရာ...၊ေၾကာက္ဖြယ္သာ
တည့္...၊ျပာျပာလြလြ...၊
မွိဳင္းပ်ပ်ေမွာင္...၊ေတာႏွင့္ေ
တာင္လည္း...၊တိမ္ေတာမိုးရွိ...၊
ေထြယွက္ျငိမွ်...၊လြမ္းမိစဖြယ္.
..၊ေကာင္းကင္လယ္၌...၊
ေတာင္လယ္ေတာင္ထိပ္...၊မိုးညိဳရိ
ပ္ႏွင့္...၊တိမ္လိပ္ေဆာ္ညႊန္း..
.၊
စ၍ထြန္းသည္...၊ေနဝန္းေပၚလြင္ခ်
င္ဘိသည္......။
ရတုကိုသံုးပိုဒ္လွ်င္ပိုဒ္စံု
ရတုလို႕ေခၚပါတယ္...
ထူးျခားတာက..အပိုဒ္တိုင္းမွာအခ်
ီကာရန္...အခ်ကာရန္ခ်င္းညီရပါတယ္
...။ဒီေနရာမွာလဲ...စာဆိုလက္
ဝဲသုႏၵရအမတ္ၾကီးရဲ႕“မဲဇာေတာင္ေျ
ခ”အစခ်ီထားတဲ့ပိုဒ္စံုရတုကိုပဲ
ဥပမာျပပါ့မယ္...အမတ္ၾကီးဟာ
မဲဇာသစ္ေတာရဲ႕သေဘာသရုပ္နဲ႕မိမိ
ရဲ႕ဘဝခံစားခ်က္ကိုရတုသံုးပိုဒ္
ထဲနဲ႕ေပၚလြင္ေအာင္ဖြဲ႕ဆိုထားတာ
ကိုေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္...။ပထမအပိုဒ္
မွာ...“မဲဇာေတာင္ေျခ”အစခ်ီပါတယ္
...
ဒုတိယပိုဒ္မွာ...“သဲသာေသာင္ေျမ”
အစခ်ီပါတယ္...
တတိယပိုဒ္မွာ...“ပြဲခါေညာင္ေရ”
အစခ်ီပါတယ္...ရတုကိုအဆံုးသတ္မွာ
အခ်ကာရန္ခ်င္းတူညီရသည္
ကိုလည္းၾကည့္ပါအံုး....
ပထမအပိုဒ္မွာ...“ေရႊျပည္႒ာနေဝးေ
သာေၾကာင့္”လို႕ခ်ထားပါတယ္...
ဒုတိယအပိုဒ္မွာ...“ေလျပည္လာကေအး
ေသာေၾကာင့္”လို႕ခ်ထားပါတယ္...
တတိယအပိုဒ္မွာ...“ေနျခည္ျဖာမွေႏ
ြးေသာေၾကာင့္”လို႕ခ်ထားပါတယ္...
.
အျဖည့္ခံရတုဆိုတာကေတာ့...စာဆို
တစ္ဦးက..အခ်ီညီ၊အခ်ညီတဲ့ရတုႏွစ္
ပိုဒ္ထဲကိုသာေရးစပ္ထားတဲ့
ရတုမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္...ေနာက္ေႏွာ
င္းပညာရွိေတြျဖည့္ခ်င္ရင္ျဖည့္ၾ
ကေတာ့လို႕တတိယအပိုဒ္ကိုအျဖည့္ခံ
ရန္..ကြက္လပ္ခ်န္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါ
တယ္...စာဆိုအခ်င္းခ်င္းဥာဏ္ကစား
ရတဲ့ရတု...စိန္ေခၚတဲ့ရတုလို႕ဆို
ႏိုင္
ပါတယ္....။
(၁)ညိဳ႕ညိဳ႕ျပာျပာ...ဆင္ျပင္လ်ာ
မူ...ျပစ္မွာမစက္...ဆယ္ႏွစ္သက္
က...ေခ်ာညက္ညႊတ္သြယ္...
နတ္ႏွင့္ဆြယ္၍...ရြယ္လည္းရြယ္ပ်
ဳိ...ညိဳလည္းညိဳဝင္း...ျဖဴရြင္း
ေရာရု...ေနာက္သက္စုကို...
ႏွိဳင္းရွဳ႕ေခ်မူ...ဖြားျပာျဖဴ
သည္...မတူ၏လို႕...တူ၏လို႕......
။
(၂)မို႕မို႕အာကာ...မိုးေဒဝါလွ်
င္...ဘယ္ညာေတာင္ေျမာက္...ေလျပည္
ေလွ်ာက္၍...
ျဖိဳးေျဖာက္ရိုးရဲ...လွ်ပ္ပန္းၾ
ကဲလွ်က္...မစဲညင္းညင္း...က်ဴး
တည့္လွ်င္း၍...ပဝင္းလည္လို...
လြမ္းစိတ္ဆိုသို႕...ေလခ်ဳိေပါင္
းညီ...ရံုးစုၾကည္မွ...မယ့္ဆီပူ
ပူ...သည္မိုးျဖဴသည္....
ကလူ၏လို႕...ျမွဴ၏လို႕.....။
အထက္ပါရတုကို...စာဆိုေတာ္နဝေဒး
က..ႏွစ္ပိုဒ္မွ်သာေရးျပီးအျဖည့္
ခံရတုအျဖစ္စီကုန္းဖြဲ႕ႏြ႕ဲခဲ့တာ
ပါ
နဝေဒးကြက္လပ္ခ်န္ခဲ့တဲ့တတိယပို
ဒ္ကို...ရွင္သူရဲကေအာက္ပါအတိုင္
း...ျဖည့္စြက္ျပီးစပ္ဆိုခဲ့ပါ
တယ္....
(၃)သို႕သို႕သာသာ...မယ့္ေနရာသို႕
...အာကာမွိဳင္းေဝ...ေန႕တိုင္းေ
စက...သက္ေဝျမစံ...
သူ႕ရဲ႕ေၾကာင့္သာ...လြမ္းဗ်ာပါမူ
...တိမ္းျဖာမကြက္...တိမ္မဲနက္မိ
ု႕...တိမ္ေျခညႊန္႕ႏွင့္...
ထပ္ပို႕မစဲ...ရြာသြန္းက်ဲက...ပု
လဲပမာ...ဆင္းကလ်ာလွ်င္...သစၥာျ
မဲတူ...တလွ်က္ရွဳ႕သည္...
မျဖဴ၏လို႕...ျဖဴ၏လို႕.....။
No comments:
Post a Comment